Jag minns när jag var yngre och var en totalt känslostyrd individ. Jag var otroligt impulsiv och kontrollerade egentligen ingenting med min egen vilja. Alla mina reaktioner följde alla känslostormar jag hade. Jag kunde bli irriterad, arg, förbannad, fullkomligt vansinnig och att uttrycka det direkt och vart som helst. Jag vet nu, ett antal år in i min självutforskande resa att ingen av dessa reaktioner hade en grund i ilska. Man är duktig på att hitta många känslor som kan agera förklädnad åt den sårbarhet och känslighet man känner men för att skydda sig själv inför andra och även sig själv letar man fram andra sätt att visa det på. Utan att egot eller stoltheten får en enda repa.

Jag hade en förmåga att se saker ur de sämsta möjliga förutsättningarna. Min filosofi var att om något kunde gå åt helvete så skulle det definitivt göra det och när det inte gjorde det så var det ett lyckligt undantag. När saker och ting var för bra under en period så väntar bara “straffet” bakom hörnet. Det låter väldigt sunt och utvecklande va? Nej, det stänger igen all medvetenhet, stängde av mig själv och skapade en otrolig stark och självdestruktiv energi. Tankar skapar energi som skapar känslor som skapar agerande som skapar konsekvenser. Hänger du med? Tanke –Energi – Känsla – Agerande/ Icke agerande – Konsekvens.

När man får höra “..men tänk positivt” försöker man utifrån det kommandot skapa en tanke med den negativa energin som är inneboende just då. Hur går det? Inte särskilt bra alls. Det är en omöjlig uppgift att tänka positivt med negativa känslor, det är alltid känslan som styr. Ännu värre är att få höra “tänk inte så negativt”. “Inte” och “negativt” är negativa ord båda två. Tänk inte på gulprickiga badkalsonger. Hur gick det? Givetvis tänker du på det! För att veta vad du inte ska tänka på måste du ju först tänka dig det för att sedan försöka ta bort det du tänker på eftersom du inte skulle tänka på det. Om du tycker det låter krångligt i skrift, tänk hur din hjärna trasslar sig med dessa kommandon? Det fungerar givetvis inte att bara sluta tänka, särskilt inte när det du inte ska tänka på är något så specifikt och dessutom känslostyrt.

Och varför det inte går är för att elektromagnetiskt sett är hjärtat 5000 gånger starkare än hjärnan. Känn på den meningen lite och läs den igen. Det förklarar extremt mycket, eller hur? Det handlar om energi, alltihop! Man kan därför inte bara ändra ett invant beteende eller synsätt bara genom att tänka något annat som är helt okänt för en själv och för ens tankemönster och nervbanor. För att kunna ändra en känsla eller en tankegång behöver du ändra känslan.
Har du funderat på varför det är så lätt att ändra åt andra hållet? Har du varit på bra humör och varit glad och sedan tänkt på något sorgligt, skrämmande, irriterande eller något som framkallar oro och ångest? Då går det väldigt fort att ändra känslan med tanken. På samma sätt behöver vi öva in att göra tvärtom.

Hur man gör det är egentligen att glömma bort “tänk positivt” för det har ingen koppling till din verklighet. Så vänligen “olär” dig det nu. Om du har ångest över att ha fått sparken eller över att du är sjuk eller något helt annat så hjälper det kanske i 2 sekunder att tänka på fluffiga kattungar med partyhattar på sig. Den bakomliggande oron stannar ändock kvar. Du behöver plocka fram något som har en förankring hos dig.

Ställ frågor! Jag kan inte nog tjata ur mig om hur kraftfulla frågor är, detta är nyckeln till allting du behöver vara medveten om hos dig själv.

“När känner jag mig som mest kraftfull?”
”Vad får mig att slappna av?”
”Vad är det för känsla som sitter i mig nu?” Den här är alltid bra att utforska, det är sällan vad man tror att det är och för att kunna förändra något måste du först identifiera vad det är. Om du inte vet vad du ska förändra, hur ska du då komma ifrån den nedåtgående spiralen? Det vore som att jag skulle skicka dig att leta efter något utan att säga vad det är. It cannot be done. Det går bara inte.

Så när känner du dig mest som Du? När är du mest kraftfull och stark? När känner du dig mest harmonisk och lycklig? När du tänker på de här tillfällena, gå in i dem, gå in i känslan du hade under dessa. Plocka fram den filmen och gå in i den, känn omgivningen, doften, känslorna, ljuden, de klara färgerna. Det är här du använder tanken för att hoppa in i känslan, som en kostym och ta med den ut till den verklighet du befinner dig i nu och byt ut känslan. Genom att bemästra de här metoderna har du makt över dina känslor och de förlorar makten att styra dig.

Det är en enorm frihet och styrka och det kommer genom att ställa frågor och träna på att “hoppa in” i sina starka, glada och pigga energier.

 

peace

 

Och hur blir det ännu bättre än så??

.Aida

.

Kommentera